by edy333 » 27 Jan 2009, 17:19
tautā sauktas par blow off vārstiem. Pirmkārt, lasot informāciju angļu valodā, var sastapties ar vairākiem nosaukumiem: blow off, pop off, by pass, recirculating valve. Visi šie aparāti veic vienu funkciju, bet nedaudz tomēr atšķiras tas, kas to darbības rezultātā tiek panākts. Par to gan nedaudz vēlāk, kad būs ieviesta skaidrība par pašu iekārtu funkciju.
Iedomājaties turbo motoru un spiedienu, kuru rada turbīna. Spiežam gāzi, turbīna ieskrienas - parādās spiediens ieplūdes sistēmā. Kāpinot ātrumu, tiek atlaists gāzes pedālis, lai pārslēgtu ātrumus. Atmetot gāzi, aizveras droseļvārsts, bet turbīna ir ieskrējusies un turpina radīt spiedienu, kas nonāk pie droseļvārsta. Tā kā cita ceļa spiedienam nav, tas dodas atpakaļ. Atpakaļceļš ved pie turbīnas kompresora lāpstiņām, kurām saspiestais gaiss uzskrien virsū, tās bremzējot vai pat pavisam apstādinot. Tad, kad pārnesums pārslēgts, atkal spiežam akseleratora pedāli, bet diemžēl turbīna ir apstājusies un atkal ir nepieciešams laiks, lai to iegrieztu un tā sāktu radīt spiedienu. Diezgan nepatīkama lieta, bet tas vēl nav viss - tik strauji apstādinot turbīnu, to var pabojāt, saliecot vai citādi bojājot kompresora lāpstiņas. Iedomājaties, ka braucošam ritenim iegrūž puļķi spieķos, efekts līdzīgs!
Secinājums viens, jānovērš tas, ka, aizverot droseļvārstu, spiediens atgriežas pie turbīnas. Šo problēmu tad arī novērš blow off vārsts, kurš saspiesto gaisu novada citur, tādejādi paglābjot turbīnu no apstāšanās un bojājumiem. Gaiss tiek novadīts vai nu atmosfērā (turpat zem pārsega) vai arī novadīts atpakaļ ieplūdes sistēmā, bet pirms turbīnas, tādā veidā pat palīdzot turbīnu iegriezt. Te nu mēs nonākam pie blow off, pop off un by pass, recirculating vārstiem. Pirmie divi (blow off un pop off) novada saspiesto gaisu atmosfērā, otrie (by pass un recirculating valve) - atpakaļ ieplūdē.
Kur atšķirība?
Sāksim ar by pass vārstu. Šie vārsti tiek uzstādīti visiem rūpnīcas turbo motoriem (vismaz man nav zināms kāds rūpnīcas motors ar blow off vārstu). Uzstādīti tiek tādēļ, ka tas nodrošina labāku, vienmērīgāku dzinēja darbību un nodrošina izplūdes gāžu normālu sastāvu. Vai tad blow off vārsts to arī nenodrošina? Patiesībā nē! Ar blow off, aizveroties droseļvārstam, gaiss tiek novadīts atmosfērā, bet tas iepriekš jau ir izgājis cauri gaisa mērītājam un dzinēja vadības bloks jau ir sarēķinājis, kādai jābūt degvielas padevei uz šo gaisa daudzumu. Tātad šis gaiss nenonāk ieplūdes kolektorā un pēc tam cilindros, kur tam bija pēc aprēķina jānonāk, kaut dzinējs saņem sarēķināto degvielas daudzumu un līdz ar to rodas moments, ka, atkal atverot droseļvārstu, motors it kā aizrijas ar pārlieku trekno degmaisījumu. Tādēļ arī by pass vārsts tiek izmantots, lai nepazaudētu jau samērīto gaisa daudzumu. Otra lieta ir tas, ka by pass vārsts nodrošina motora darbību bez liekiem trokšņiem pie pārnesumu pārslēgšanas. Tas ir svarīgi ikdienas lietotājam, lai auto būtu kluss.
Tad kāpēc tiek izmantoti blow off vārsti by pass vietā? Viena, laikam jau arī galvenā lieta - šis vārsts rada to „baigi foršīgo svilpienskaņu” pie pārnesumu pārslēgšanas. Patiesībā arī citu īpašu priekšrocību nav. Bet kā tad paliek ar trekno degmaisījumu? Var dzīvot, bet tas ir atkarīgs no motora. Vienota viedokļa nav par to, vai blow off vārsts rada problēmas ar pazaudēto gaisu vai nē. Citiem, nomainot oriģinālo by pass pret blow off, sliktāk nepaliek, citiem atkal šķiet, ka tomēr auto dēļ šī bagātinātā degmaisījuma tomēr iet sliktāk. (Manam auto nekad nav bijis by pass vai kāds cits vārsts, bet tagad ir blow off - problēmu nav. Kaut it kā jūtams tas, ka pēc pārslēgšanās tiek iegrūsts vairāk degvielas, bet tas nerada diskomfortu vai jaudas zudumu. Nezinu gan kā būtu ar by pass sistēmu).
Ja tomēr vēl meklē kādu iespējamo iemeslu, kādēļ tiek izmantots blow off, tad var minēt to, ka oriģinālie by pass vārsti (Bosch kā izplatītākie) parasti ir nesimpātiski plastmasas izstrādājumi, kuri mēdz diezgan ātri nolietoties un mēdz būt nedroši sistēmās, kur tiek izmantots palielināts turbīnas spiediens. Blow off vārsti savukārt parasti tiek ražoti no alumīnija, ir daudz masīvāki, vizuāli baudāmāki, kalpo daudz ilgāk un ir regulējami, lai spētu nodrošināt ieplūdes sistēmas hermētiskumu arī pie lielāka turbīnas spiediena. Par hermētiskumu paliks skaidrs, kad tālāk rakstīšu par to, kā tad īsti vārsts strādā.
Ir iespēja nopirkt arī tā saucamos hibrīda vārstus, kuri daļu gaisa novada atpakaļ ieplūdē un daļu atmosfērā, līdz ar to iegūstot labāko no abām pasaulēm!
Salīdzinājumam: Bosch oriģinālais by pass vārsts maksā ap 30-40 USD, savukārt aftermarket ražojumi sākot no ~100 USD.