Pusminūte google.lv
Tātad
VTEC ir saīsinājums no
Variable valve
Timing and lift
Electronic
Control - ar domu Mainīga vārstu laika koordinēšana un ieplūdes/izplūdes elektroniska kontrolēšana. Wow
Iztulkoju =D
Tagad saki - aizveries un stāsti, ka strādā!
Labi
Pieņemsim, ka mums ir uuber foršs dzinējs, kurš darbojas tā, ka tā cilindrs (viens:) viena minūtē veic, teiksim, 10 apgriezienus (10 rpm) - tas gan nav iespējams, bet iedomāsimies, ka var gan. Mes gribētu iegriezt sadales vārpstu tā, ka tas atver ieplūdes vārstu tieši tanī mirkli, kad virzulis tikko ir sācis savu kustību uz leju un ieplūdes vārsts aizver tos mirki, kad tas tiek līdz savam zemākajam gājienam. Tad ir laiks izplūdes vārstam veikt savu darbību - tas atveras un virzulis bīdās uz augšu stumjot lauka izplūdes un citas nevajadzīgās lietas ;b Tas viss ir loti jauki un būtu ideāls dzinējs, taču mīnus ir tāds, ka tas būtu ideāls dzinējs tikai pie 10 apgriezieniem minūtē.
Tagad palielinām apgriezienus līdz, teiksim, 4.000 rpm, vārsti atveras un aizveras no 30 - 40 reizēm sekunde. Bridi, kad virzulis ir nonācis pozīcijā, kurā ir paredzēts atvērt ieplūdes vārstu, izradās, ka virzulim ir lielas grūtības panākt to, lai gaiss ieplūstu cilindra (ļoti maza daļa sekundes tiek dota). Šādā gadījumā Jūs gribēsiet, lai ieplūdes vārsts atvērtos maaaaazliet pirms ieplūdes cikla sākšanās, vai pat izplūdes cikla laika tā, ka sākot kustību lejup un vārstam veicot ieplūdi gaiss varētu vienkārši iekļūt cilindrā visa ieplūdes cikla laika. Aptuveni izklāstīta, vienkārsota ideja, gan jau, ka Jūs sapratāt par ko ir runa.
Tātad maksimālai dzinēja efektivitātei pie zemiem apgriezieniem vārstu atvēršanas un aizvēršanas laikiem jābūt ir atšķirīgiem nekā pie lieliem apgriezieniem. Var ielikt sadales vārpstu, kurš būtu noregulēts tā, ka tas ir ideāls pie maziem apgriezieniem, tad dzinējs zaudētu efektivitāti pie lieliem apgriezieniem, un tāpat ari ar sadales vārpstu lieliem apgriezieniem - uzrāviens būtu iedragāts (citos gadījumos būtu pat neiespējami iedarbināt dzinēju).
Šinī bridi, h-zin no kurienes uzrodas VTEC un glābj visu situāciju. VTEC ir elektroniska un mehāniska sistēma dažos Honda modeļu motoros, kas ļauj efektīvi variēt ar sadales vārpstu - idejiski sanāk tā, ka VTEC dinamiski maina sadales vārpstus vai precīzāk izcilnīšu atrašanas vietas/leņķus. Mainoties dzinēja apgriezienu lieluma lokam, dzinēja dators var aktivizēt alternatīvos uzciļnus, ka rezultāta iegūt pareizo ieplūdes un izplūdes vārstu atvēršanas un aizvēršanas laikus tādejādi maksimāli pielāgojot pārtraukumus un aiztures maksimāli lielākas jaudas iegūšanai.