Koroč uztaisīju nelielu eksperimentu ar savu auto un pāris bākas pabraucu ar E85 bendžu no statoila:
http://auto.delfi.lv/zinas/raksts/4958
E85 ir 85% bioetanola un 15% benzīna maisījums un tas teorētiski der tikai pielāgotiem FFV dzinējiem(cik zinu SAAB biopower). Arī parastu mašīnu var palaist uz E85 ar labāku spēcīgāku benzīna sūkni, jo vairāk jāpumpē, attiecību gaiss:degviela jāpamaina un, lai caurules nešķīst spirtā, kas gan ir veco mašīnu problēma. Bez nekādas pielāgošanas jebkuram benzīnauto der ne lielāks kā E15(15% etanols), pielāgojot ECU var paaugstināt līdz 30%-50%. Tas nav nekas jauns, jo jau savulaik Ulmaņlaikos bija pieejams Latols, kas bija 30% spirta/benzīna maisījums. Protams tīru e85 crx'ā nelēju, bet šķaidītu.
E85 Plusi:
+Augstāks oktānskaitlis 104, līdz ar to teorētiski lielāka jauda, ja palielina kompresijas pakāpi
+Lētāks - cena 0,759 Ls/litrā
+/-Sadeg ar mazāku temperatūru un labāk dzesē degkameru attiecīgi zemāka darba t*
+/-Uz to pašu daudzumu benzīna vajag 50% mazāk gaisa, bet deg ne tik strauji kā benzīns.
E85 mīnusi:
-Palielinās degvielas patēriņš tīram E85 tas ir par 25% lielāks (LV cenas starpība bio/95e 20%, tātad ar tīru statoil biobenzīnu kapeiku neitirst)
-absorbē ūdeni, ja slikti uzglabāts, attiecīgi pie sadegšanas tad rodas skudrskābe(formic acid), kas veicina dzinēja nodilumu.
-Vairāk par 50% spirta saēd gumiju, blīves degvielas sistēmā u.c.
-E85 esot korozīvs. Inžektoriem, sūknim, degvielas sistēmai jābūt tam piemērotai. Par šo domas dalās, jo agresīvs ir tikai metanols. Benzīns arī ir korozīvs. Drīzāk koroziju veicina ūdens klātbūtne nevis pati degviela.
Ievācu nelielu informāciju no citiem forumiem caur google un secināju, ka principā cilvēki ar bio hondām pasaulē braukā. Pamatā ir uztraukums par korozīvo ietekmi, bet sākot ar 1988. gadu ASV ir prasība, ka visiem auto ir jāspēj darboties vismaz ar E10 attiecīgi pēc tā gada ražotajām degvielas sistēmai jābūt piemērotai.
Tātad iesākumā, lai notestētu kas un kā decembrī pielēju bāku gandrīz pilnu un ielēju bākā vēl 5l e85(smaržo labi ), kas kopumā sajaucoties bākā atbilst ~E10 biobenzīnam. Katrā ziņā nekādus īpašus uzlabojumus/problēmas sajust neizdevās, viss darbojās kā nākas arī patēriņā sevišķas izmaiņas nemanīju.
Izbraucu bāku tukšu un pielēju nu jau 10l bio = ~E25. Varēja jau šo to novērot. Jauda +/- ir tāda pati cik nu ziemā var notestēt. Par patēriņu ar 95E tipiski varu pilsētā nobraukt 430km, tad tagad sanāca nieka 380km (starpība 12%). Uz štrāses nav sanācis notestēt.
Patreiz eksperimentus pārtraucu , jo nekāda reāla ieguvuma bez pārbūves nav un neesmu drošs par ietekmi uz motoru. Reālam labumam tad vai nu ir jāpāreglē ECU vai arī jāliek vismaz lielāki inžektori (330cc/min), un tad var maukt uz tīru bio, bet ar tādu cenas starpību ekonomija nesanāks, pie kam uzpildīties var tikai 2 vietās un tikai Rīgā. 1.6l jau tā pietiekoši ekonomisks tā kā spriežot pēc citu pieredzes drīzāk kāds Subaru ir labāks kandidāts.
Teor. salīdzinājums starp patēriņu un E85 saturu:
Lukoil:
Statoil:
Kā lasīt tabulu:
Etanola saturs - kopējais spirta daudzums "kokteilī"
Kokteilis - maisījums bākā ar E85+95E
cena - kokteiļa cena
patēriņš - teorētiskais patēriņš(pieņemot, ka lineārs)
starpība - kokteiļa cenas starpība litrā salīdzinot ar 95E un 98E benzīniem. Sarkans, lielāki izdevumi, melns, ietaupījums
Tabulā salīdzināju sliktāko iespējamo patēriņu ar E85, gan Lukoil, gan Statoil. Kā redzams vidēji noregulētam dzinējam patēriņš ar tīru E85 pat varētu dot nelielu ietaupījumu(nerēķinot to, ka ziemā grūti piešķilt bez starta gāzes ). Ziemas E85 ar 21-25% etanola ir pat labāks no patēriņa viedokļa nekā vasaras, jo benzīna saturs vairāk.
Atsauces:
http://www.honda-tech.com/zerothread?id=1611704&page=1
P.S. Kur tad paliek statoil reklāma "netaisi bākā kokteili", ja paši jau kokteili tirgo?